Friday 7 March 2014

Anak Sering Demam, Mak Susah Hati !! Apa nasihat doktor ?

Ari rabu baru ni umie dapat call dari baby siter... Mia (setahun 4 bulan) demam tiba2 petang ni... Nak balik x boleh...sebab tumpang kawan.. .kawan pulak ada kerja nak kena settle juga aritu.. .

Risaulah sangat sebab sekarng ni kan musim denggi.. Umie dah niat memang nak bawa gi klinik juga.. orang kata biar beringat sebelum terkena.Alhamdulillah.. ada kawan yang nak balik awal.. .so apa lagi mintak tumpanglah...

Sebelum umie balik tu... umie dah call Hubby.. dia keje malam..so dia adalah kat umah.. mintak dia ambkkan Mia dulu. Alhamdullilah My Hubby pun dah banyak dapat info tentang anak demam nak buat macam mana...

Bila bawa ke klinik doktor kata dia x demam suhu pun okay.. dalam 37 darjah celcius je. Alhamdullilah.
So ini Umie nak share sikit macam mana nak buat bila anak demam.

Suhu normal badan kanak-kanak ialah 36.6 hingga 37.5 darjah celcius. Sekiranya lebih dari paras berkenaan, itu tanda anak anda demam.



TAHUKAH ANDA ?

Suhu badan akan lebih rendah pada waktu pagi, tetapi meningkat pada penghujung hari selain memberi bacaan yang berbeza sekiranya suhu disukat pada telinga dan mulut dengan perbezaan 0.5 darjah Celsius.

Apa NASIHAT DOKTOR apabila ANAK DEMAM ?

1) Apabila anak diserang demam, apa yang boleh dilakukan ibu bapa adalah memberi anak minum air yang banyak dan buka baju supaya suhu panas tidak terperangkap dalam tubuh.

2) Ibu bapa atau penjaga juga boleh menggunakan span atau kain yang dibasahkan dengan air paip dan ditekap pada tubuh anak untuk menarik panas keluar dari badan.

3) Kain yang ditekap pada badan perlu dibasahkan kembali sebaik ia mula panas dan proses diulang berkali-kali sehingga suhu badan anak menurun.

4) Jangan menggunakan air sejuk atau ais kerana ia boleh menyebabkan anak menggigil dan apabila ia berlaku, badan akan bertindak balas dengan menaikkan lagi suhu yang sudah pasti membahayakan anak mereka.

Apa vitamin/ suplemen Shaklee yang sesuai untuk anak yang sering demam?

1) Chewable Vitamin C
- untuk kuatkan immune system kanak2
- kalau selsema, biar cepat kering hingusnya
- Mia memang suka makan Chew C, pantang nampak botol Chew C.. mesti cakap NAK !! NAK !!!, dia akan hisap sikit Chew C tu sampai habis.

2) Mealshakes
- multivitamin bagi memenuhi keperluan vitamin seharian kanak2
- secara logiknya, apabila tubuh cukup vitamin, immune system akan jadi makin kuat dan anak2 sukar diserang penyakit terutamanya penyakit demam, batuk dan selsema (3 serangkai)

kanak-kanak demam

Berikut ialah perkongsian pengalaman dari Puan Dayang Mastura :



Ingin mendapatkan Vitamin di atas untuk anak anda?

Set di atas boleh tahan hingga maximum 3 bulan.
Harga tak sampai RM150 klu tak termasuk Omega Guard Shaklee untuk kegunaan 3 bulan. Berbaloi atau tidak, anda yang tentukan.

Hubungi umie :

PM admin : Facebook Rizaila Ab. Karim
SMS/Whatsapp : 019-2709769
E-mail : doonline2011@gmail.com
www.umie-mia.blogspot.com

* COD bagi Maskargo, KLIA, Semarak, Cempaka, Salak Tinggi, Nilai dan kawasan sekitar.  

No comments:

Post a Comment